Search This Blog

Pemantau Blog Ini

Click Here..Please

PROMOSI TERKINI

[Don't worry this link will not have any other inappropriate things]

##Bersama ChurpChurp dan SAys untuk pendapatan tambahan anda HERE !!!!##

Click Here..Please

Friday, May 11, 2012

Sambutan Hari Ibu Diharamkan


Bismillahirrohmanirrahim....

Assalamualaikum dan salam lewat malam..
Alhamdulillah masih berkesempatan untuk menaip dan berkongsi walaupun sekejap. Entry kali ini berkenaan isu Hari Ibu yang diharamkan untuk disambut. Ini bukan akuu kata tapi orang beragama yang kata berdasarkan fakta-fkata yang beliau ketahui, jadi andai tidak kita ikut orang beragama orang macam mana lagi untuk kita ikuti kerana mereka alim ulama adalah pewaris Nabi Muhammad S.A.W, walaupun kita tidak suka akan sesuatu dan tahu akibatnya janganlah sengaja komen semata-mata bertentangan dengan pendapat kita andai ianya sudah dibuktikan melalui fakta kerana di akhir nanti kita menjadi penyebar auta.wallahua'lam.

Buat ma ambo, saya sayang ma ambo dan hari untuk ma bukan hanya pada hari ibu sahaja malah setiap hari adalah hari ibu, luangkan walau seminit menanyakan khabar ibunda dan ayahnda kerana ia adalah pahala percuma buat kita. Walaupun serabut dengan kerja laungkan seketika mendengar suaraorang tua kita yang mungkin dapat memberikan semangat dan ketenangan.InsyaAllah.



Sambutan 'HARI IBU YANG MELAHIRKAN KITA'.
Ustaz Azhar Idrus kata.
"Hari ibu ialah hari Mother Churh/Ibu Gereja Kristian. Siapa nak sambut silakan. Siapa takut rosak akidah. Jangan sambut"
Apa yang dipahamkan oleh MJ sendiri. Kalau betullah hari ibu yang dimaksudkan dengan 'Mother Church' tuh memang haram la kita sambut.
Tapi mengikut pada keadaan dan tujuan kita ni, kita nak meraikan ibu kita yang melahirkan kita. Adakah itu menjadi kesalahan?
Adakah meraikan hari ibu kita yang melahirkan kita merosakkan aqidah? Kalau benar, dimana merosakkan aqidah tu meraikan hari ibu yang melahirkan kita?
Pokoknya UAI nak tekankan rosak aqidah duk sambut hari 'Mother Church' tu sendiri. Takde pulak kata 'Haram/rosak aqidah' menyambut hari ibu yang melahirkan kita.
MJ bila dapat benda ni MJ rujuk juga beberapa ustaz. UAI pun diantara ustaz yang MJ ikut dan dengor ceramahnnnya. Tapi MJ ikut banyak-banyak ustaz bukan sebab nak peningkan kepala cuma nak cambahkan ilmu. Bak kata Prof Haron Din bior banyak guru jangan satu guru. Khuathir sesat.
Percayalah, ada ramai ustaz yang berilmu yang kita boleh rujuk.
Oh ye, untuk masalah hari tuh adalah hari ' Mother Church' kan? So tak boleh nak meraikan ibu yang melahirkan kita? Mana korang dapat hadis tu? Kalau hari tu kena sambutan dengan hari agama lain takleh sambut perkara yang takde kena mengena?
Ramai jugak yang kata sambut hari ibu itu di hari lahir. Yalah itu korang punya option. Maknanya masih boleh menyambut hari meraikan ibu yang melahirkan kita. Betul tak?
Mungkin ramai yang duk attack MJ sebab duk kutuk itu ini. Tapi kena la paham 'landasan ilmu' dulu sebelum bercakap. Kalau tak kita la yang dimaksudkan imam syafie tu.
MJ yakin, kalau benar la meraikan hari ibu yang lahirkan kita ni haram dan merosakkan aqidah. Rasanya dah ramai ustaz-ustaz dan ulamak-ulamak yang bersuara. Sebab hukum untuk meraikan hari ibu yang melahirkan kita ni bukan kat'ie. Ia masih khilafiyah.
Percayalah, perbezaan pendapat ni satu best. disitu ada percambahan ilmu dan penceraham ilmu.
Maaf terkasar bahasa.


sumber : Media Jer!(MJ)

Fakta sudah diberikan jadi tidak perlulah untuk mengautakan lainlah sesuatu yang bagi kita iany fatwa yang berat sebelah ia perlu difikirkan ketika bila fatwa itu dikeluarkan...FIkir-fikirkanlah. ONline online gak tambahkan ilmu dengan membaca dan menilai bahan bacaan itu andai ia memerlukan penilaian paling tidak bertanya andai kita sendiri tidak yakin. Tiada manusia yang bijak segala-galanya kerana Dialah Yang Maha Bijaksana.Wallahua'lam.

Sekian, Terima Kasih Kerana Membaca

updates video dari UAI baca sambil dengar hihi

No comments:

POst Famous

Total Pageviews