Search This Blog

Pemantau Blog Ini

Click Here..Please

PROMOSI TERKINI

[Don't worry this link will not have any other inappropriate things]

##Bersama ChurpChurp dan SAys untuk pendapatan tambahan anda HERE !!!!##

Click Here..Please

Saturday, May 12, 2012

Mabuk Banyak Pesennya.

Bismillahirrohmanirrahim....

Assalamualaikum dan salam selamat petang semua..

Alhamdulillah masih bernyawa dan masih merasai nikmat yang diberikanNya kepada aku.

hihihi gambar hiasan sahaja

Entry kali ini berkaitan MABUK (rujuk WIKI )yang diketahui ramai mabuk banyak 'pesen' dia tapi yang paling femes dikalangan masyarakat kita hari ini adalah MABUK CINTA dan MABUK ARAK. Di negara ISLAM kita ini Arak masih berleluasa dijual dikedai-kedai malah 7-11 seluruh negara pun ada kecuali di cawangan negeri Kelantan,contohnya SINI. Banyak kemudharatan dari meminum arak atau bahasa kasarnya 'air kencing syaitan' ini namun masih ada anak muda yang ada dikalangan mereka adalah beragama Islam dan juga berketurunan Melayu yang amat kita banggakan ini. Dalam agama Islam kita sendiri pun arak diisytiharkan sebagai ibu maksiat kerana andai sudah terminum arak kekuasaan dan kerasionalan dalam diri akan hilang tanpa kita sedari, seperti dalam sebuah cerita yang berdasarkan hadis  pada suatu ketika dahulu seorang pemuda Muslim yang ingin diduga oleh seorang pemuda kafir akan keimanan beliau dengan dugaan sepertii zina,bunuh dan arak.

Ada betulnya arak dianggap ibu maksiat kerana dari meminum araklah semua kemaksiatan dengan mudah berlaku. Bukanlah aku berkata tidak meminum arak tidak berlaku maksiat tapi dengan meminum arak semuanya akan mudah untuk dilakukan kerana rasional dan iman dalam diri akan hilang sehilangnya.

Kembali kepada kisah pemuda Muslim tadi yang pada awalnya diduga dengan perempuan cantik untuk dizina, perempuan cantik kot kalau zaman sekarang aku rasa susah untuk ditolak oleh kita semua kerana iman kita sekarang jauh bezanya dengan iman para sahabat di zaman Rasulullah s.a.w tambahan pula terlalu banyak suapan maksiat yang diberikan hari demi hari. Selepas disua dengan perempuan cantik untuk dizina, pemuda Muslim itu dapat menolak suapan tersebut kerana imannya dan diberikan pula pisau untuk membunuh seorang pemuda lain namun dapt juga ditolak dan akhir sekali beliau diberikan air iaitu arak yang dicabar oleh pemuda kafir tersebut dengan memperlekehkan beliau dengan kata-kata bahawa beliau penakut walaupun hanya untuk meminum air tersebut. Lalu denga jiwa tercabar, beliau meminum arak tersebut dan seketika kemudian beliau diduga dengan perempuan tadi untuk dizina dan pisau untuk membunuh dan tanpa beliau sedari beliau telah berzina dan juga membunuh selepas kesan arak tersebut hilang lalu menyesallah beliau akan perkara tersebut. Wallahua'lam.

Berdasarkan kisah diatas dapatlah kita ketahui bahawa kesan arak adalah sangat kuat terhadap iman seseorang. Dengan arak juga manusia akan hilang pertimbangan diri seperti kisah yang disiarkan oleh Sinar Harian hari ini (12/05/2012) yang pada asalnya mabuk dan kemudian terjatuh dalam longkang dan akhirnya menyambung tidur didalam longkang kerana sejuk didalam longkang tersebut,hahaha apapunya kes da..

Selain mabuk arak mabuk yang bahaya adalah MABUK CINTA, mabuk ini susah untuk diubati andai mabuk arak boleh diubati dengan sesi kaunseling dan cara-cara yang telah dikenalpasti, namun bagi mabuk cinta susah nak chandlenya kerana sekali mabuk cinta hartadan juga nyawa yang bukannya milik kita sanggup digadai demi cinta dunia yang bukannya hakiki. Malah ada yang sanggup keluar agama kerana putus cinta dan kemudian mengisytiharkan di FB untuk membunuh dirinya sendiri (selanjutnya diSINI).

Jadi berhati-hatilah dalam kehidupan seharian, andai orang kata arak boleh mereleasekan semua masalah didunia itu semua tipu belaka, fitrah kita hanya diketahui OlehNya,oleh itu DIA telah memberikan segala panduan hidup didalam kitabnya untuk pelbagai kemuslihatan insan didunia ini jadi andai kita buntu kembalilah kepadaNYA kepada KitabNya kereana segala penyelesaian ada tertulis disitu. Hargailah juga nyawa kita dan manfaatkanlah harta yang dikurniakan olehNya dijalan yang memberi manfaat kepada kita dari memberi kepada mereka yang merosakkan kita.Wallahua'lam.

No comments:

POst Famous

Total Pageviews