Search This Blog

Pemantau Blog Ini

Follow by Email

Click Here..Please

PROMOSI TERKINI

[Don't worry this link will not have any other inappropriate things]

##Bersama ChurpChurp dan SAys untuk pendapatan tambahan anda HERE !!!!##

Click Here..Please

Saturday, May 5, 2012

Lari Dan Hilang

Bismillahirrohmanirrahim....

Assalamualaikum dan salam lewat malam..

Alhamdulillah masih diberi keizinan dariNya untuk badan ini bernafas lagi buat hari ini.

Hari ini aku bangun agak lewat sebab semalam tidur lewat pergi tengok perlawanan bolasepak FA CUp , walaupun kedua-dua kelab bukan pilihan aku, tapi tengok juga sebab perut tengah lapar giler dan kedai tempat aku makan tu tempat orang bukak skrin besar(er besar?? boleh la kat kuala pahang ni kikiki) untuk perlawanan-perlawanan bolasepak dalam dan luar negara.

ok tutup cerita pasal tidur lewat, sekarang ni topik utama entry ini adalah berkaitan dengan papardinding @ wallpost di Fb yang saban hari meminta kawan-kawan juga group FB untuk 'share' dan berkongsi wallpost itu berkenaan kehilangan adik,ibu,ayah juga kucing kesayangan. betul caranya dengan share post tersebut dapat membantu mencari kembali kehilangan saudara namun kes kehilangan saban hari semakin merungsingkan diri kita yang membacanya, manalah tau hari ini kita tolong share kawan punya wallpost esok lusa ,mungkin kita diuji Olehnya dengan kehilangan saudara kita. Wallahua'lam. 

Oleh itu aku menasihati diri aku dan kawan0kawan supaya jaga cara komen anda supaya tidak memberi komen yang menembak kepada ibu bapa mereka mahupun saudara mereka dengan ayat yang menambah lagi kesedihan mereka seperti 'tu lah kecik2 xnk mampus besar2 lagi dari rumah' atau 'dia ni ikut jantan ni' atau ' mak bapak tahu cari duit je anak kat umah lari dengan jantan x tahu'. Hurm, sekali dua fikir aku pon ingin komen sedemikian tapi tahukah kita akan situasi sebenar yang dialami keluarga mereka? dari printskrin dibawah menunjukkan dengan senang para komentator BERTAULIAH FACEBOOK mendapat 'share' free yang mungkin semasa mereka komen tidak nampak efek dia tapi di akhirat nnt menyesal sudah tiada guna.

Alhamdulillah selama aku menuntut di Universiti Facebook banyak yang telah aku pelajari yang mungkin tidak diajar oleh guru sekolah,lecturer universiti tentang kehidupan kerana di dalam dunia maya ini terdapat ramai lagi insan yang lebih banyak pengalaman mereka di dunia raliti yang mereka kongsikan. Dari pengalaman inilah mengajar aku untuk berhati-hati dalam memberi komen kerana walau hanya satu patah perkataan yang kita komen boleh mengundang gaduh juga perbalahan sesama kawan juga insan, itu belum kita wallpost lagi. heeee..

Berbalik kepada isu kehilangan dan pelarian anak-anak muda yang kebanyakannya, terlalu banyak faktor-faktor kejadian itu berlaku seperti kurangnya didikan agama yang bagi ibu bapa hanya cukup didikan fardhu ain di sekolah rendah. tidak semua itu masih tidak cukup untuk melatih anak-anak kita dalam melayari kehidupan yang semakin hari semakin mencabar kini terutama cabaran iman dalam menghadpai godaan duniawi. Selain itu juga, kurangnya perhatian ibubapa dan kawan-kawan sekeliling akan perubahan yang kadang-kadang ditunjukkan oleh beliau demi meminta pendapat dan nasihat secara 'indirectly' dari mereka disekeliling. jadi pada mereka yang tersedar kawan mereka dalammasalah silalah nasihati mereka dengan berhemah.Jangan biarkan mereka seperti SPIDERMAN dibawah ini ok.

Selain itu,'point' bagi aku kenapa mereka menjadi sedemikian adalah kurangnya program-program ilmiah dari 'mereka' yang diatas dan lambakan konsert-konsert serta rancangan hiburan yang terlampau yang disajikan oleh penganjur-penganjur yang hanya mencari keuntungan memberi ruang kepada mereka untuk mengenali teman-teman pelarian mereka dengan senangnya.tidak kurangnya faktor dari FB sendiri yang memberi ruang kepada mereka untuk berkenalan dengan teman yang tidak sepatutnya mereka berkawan dan ini memerlukan pemerhatian ibu bapa diRumah.

Bagi ibu bapa dirumah, anak lagi berharga dari wang ringgit yang anda terkejar-kejar saban hari dan bagi kawan-kawan, teman adalah yang selalu disisi anda, baik anda melayan mereka baiklah juga anda dilayan kembali namun ada sesetengah yang berlaku kawan makan kawan tapi itu hanya sesetengah saja bukan semua, jadi rapatlah dengan kawan anda, kalau boleh kenalilah ibubapa mereka supaya senang menghubungi mereka andai ada apa-apa yang tidak diigini berlaku.

Sekian,sebuah karangan SPM 350 patah perkataan dari aku, jangan ada yang 'kopi&pasta' letak dalam assignment sudah.kikikikiki..Tidak lupa kepada mereka yang kehilangan itu sabarlah dalam menghadapi dugaan mendatang, banyakkanlah kembali kepadaNya InsyaALLAH mereka yang lari dan hilang akan kembali andai itu yang tertulis di lUth mahfuz untuk anda.InsyaAllah semua yang berlaku ada hikmahnya < pepatah orang lama.

Sekain , terima kasih kerana membaca.
 [share gambar ore hile sepukul]

Wassalam.


No comments:

POst Famous

Total Pageviews