Search This Blog

Pemantau Blog Ini

Follow by Email

Click Here..Please

PROMOSI TERKINI

[Don't worry this link will not have any other inappropriate things]

##Bersama ChurpChurp dan SAys untuk pendapatan tambahan anda HERE !!!!##

Click Here..Please

Tuesday, November 9, 2010

Dah Kahwin Tapi Masih Dianggap Berzina

Assalamualaikum dan salam malam 

Entry kali ini ingin aku berkongsi tentang sesuatu masalah yang agak berat dalam agama Islam yang dihadapi oleh masyarakat akhir zaman kini. Perkara ini aku sudah ketahui sebelum ini namun belum dapat pengesahan jadi entry ini aku sertakan pengesahan dari dialog hamba Allah dengan seorang ustaz. 
begitu comel kanak-kanak namun andai menjadi anak luar nikah tidakkah menjadikan hidupnya lebih susah padahal mereka tidak pernah bersalah..fikir-fikirkanlah
                   

"BACA UNTUK PENGETAHUAN SENDIRI DAN PEDOMAN SEMUA...HIDUPSEBAGAI SEORG BERNAMA ISLAM JGN TERUSAN DLM KEJAHILAN.

Sesungguhnya, permasalahan ini berat. Perhatikan soalan 1 - 5.

Perkahwinan  seumpama ini Hari ini memang tersangat biasa kerana keluarga biasanya  memilih jalan ini untuk menutup malu. Bila dapat tahu anak pregnant luar nikah, cepat cepat  kahwinkan.

Berdasarkan kenyataan ini, nikah itu TIDAK SAH, maka pasangan itu kelak hidup dalam zina sampai bila-bila....

Persoalan ini telah diajukan kepada seorang Imam, di mana banyak persoalan lain timbul dari persoalan pokok tersebut. Saya kongsikan bersama anda di  sini kerana ianya amat penting:

Soalan 1 : Apakah langkah yang sewajarnya sekiranya seorang gadis belum berkahwin didapati hamil anak luar nikah?
Jawapan 1 : Gadis itu tidak boleh berkahwin sehingga bayi itu dilahirkan.

Soalan 2 : Sekiranya lelaki yang bertanggungjawab itu bersedia  mengahwini gadis itu, bolehkah mereka bernikah?
Jawapan 2 : Tidak. Mereka tidak boleh bernikah sehingga bayi itu dilahirkan.

Soalan 3 : Adakah pernikahan itu sah sekiranya mereka berkawin?
Jawapan 3 : Tidak. Pernikahan itu TIDAK SAH. Seorang lelaki tidak boleh mengahwini seorang wanita hamil, walaupun lelaki itu merupakana ayah kepada bayi yang dikandung itu.
 
Soalan 4 : Sekiranya mereka bernikah, apakah tindakan mereka untuk memperbetulkan keadaan?
Jawapan 4 : Mereka mesti berpisah. Perempuan itu mestilah menunggu sehingga melahirkan, atau sehingga sah dia tidak mengandung, barulah mereka boleh bernikah sekali lagi, secara sah.
 
Soalan 5 : Bagaimana sekiranya keadaan itu tidak diperbetulkan?
Jawapan 5 : Maka mereka akan hidup di dalam zina kerana pernikahan itu tidak sah!!!

Soalan 6 : Apakah hak seorang anak luar nikah?
Jawapan 6 : Kebanyakan pendapat mengatakan bahawa anak itu TIADA HAK untuk menuntut apa-apa daripada ayahnya.

Soalan 7 : Sekiranya hukum mengatakan lelaki itu bukan ayah kepada anak tersebut, adakah itu bermakna dia bukan mahram kepada anak perempuannya sendiri?
Jawapan 7 : Ya. Dia tidak boleh menjadi mahram.

Soalan 8 : Sekiranya seorang lelaki Muslim dan seorang wanita Muslim (atau bukan Muslim) ingin bernikah setelah bersekedudukan, apakah tindakan yang sewajarnya?
Jawapan 8 : Mereka mesti tinggal berasingan segera dan menunggu sehingga perempuan itu haid satu kali sebelum mereka boleh bernikah.> 

Soalan 9 : Sekiranya saya kenal/tahu seseorang di dalam keadaan ini, apakah saya perlu memberitahu kepadanya, atau lebih baik menjaga tepi kain sendiri?
Jawapan 9 : Anda wajib memberitahu, kerana itu sebahagian tanggungjawab anda sebagai saudaranya. Mereka harus diberi peluang untuk memperbetulkan keadaan mereka, kalau tidak semua keturunan yang lahir dari pernikahan tidak sah itu adalah anak-anak yang tidak sah taraf.


Kesimpulannya: Ibubapa, saudaramara, org2 kampung, tok2 imam, tok2 kadi Dan saksi-saksi yang tahu akan keadaan tersebut tetapi mendiamkan, membiarkan atau membenarkan pernikahan tersebut diteruskan maka mereka juga tidak terlepas daripada menanggung azab Dan seksaan samada didunia atau pun diakhirat.... 

Tolong jangan abaikan email ini. Ini merupakan satu perkara yang serious jadi, fahami Dan dalami betul-betul Dan bincanglah dengan Imam/ustaz sekiranya perlu.   Mafhumnya:

Katakanlah: 'Sesungguhnya sembahyangku Dan ibadatku, hidupku Dan matiku, hanyalah untuk Allah Tuhan yang memelihara Dan mentadbirkan sekalian  alam'.

WAHAI PARA SAHABATKU. .. .INSAFI LAH DIRI.
USTAZ ROSLI ALHAFIZ"


jadi pendapat aku di sini adalah seandainya kita atau yang kita kenali menghadapi permasalahan sebegini eloklah dirujuk kepada yang afdal dan arif kerana kadang-kadang sesuatu yang kita anggap kecil namun ia adalah besar sebenarnya..semoga kita smeua dilindungi dan dirahmati.InsyaAllah

Sekian Terima Kasih.

7 comments:

diana said...

saya nak copy sikit boleh tak??

$h@h_Izn@n said...

copy byk pon blh..sama2 kita share..

Nurul Balqis said...

bagus entri nih..
thanxs fer sharing :)

$h@h_Izn@n said...

@balqis : sama3..

khaiyisah husna said...

banyak la perkara macam nie terjadi dalam masyrakat kite skarang nie. bile da dapat taw perempuan tu hamil terus nikah.. n then hidup camtu jer.. ish3... takut la pulak bile fikir. rosak keturunan :(

$h@h_Izn@n said...

tu la kdg3 rasa takut akan masa depan zuriat kita huhuhu minta2 kita semua dijauhkan dari segala musibah

rossoneri said...

huh,jadi drama2 kat tv tu dah tersimpang lah..sbb kebanyakannya tunjuk perempuan hamil anak luar nikah berkahwin.hmmm

POst Famous

Total Pageviews